DJ og produsent MRD bidrar med et 25 minutters langt DJ-sett som del av dugnadsinitiativet satt i gang av Oslo-klubbene Jaeger, The Villa, Blå og plateputikken Baklengs.

Foto

Skjermdump / Oslo Club Cast

Oslos største klubbaktører går til dugnad for bransjens mest utsatte

Publisert: 17. mars 2020 kl 10.43
Oppdatert: 7. august 2020 kl 14.20

Torsdag forrige uke kom den skjebnesvangre beskjeden til Oslos uteliv: Byrådet vedtok at alle arrangører må søke om å avholde eventer med mer enn 100 mennesker som et tiltak for å begrense smittefaren i forbindelse med spredningen av koronaviruset.

– Alle i bransjen skjønte at noe var i gjerde torsdag morgen, men vi trodde først det bare skulle ramme de store konsertarenaene, sier Håkon Vinnogg – kjent under DJ-aliaset Vinny Villbass – som er en av flere initiativtakere bak streaming-plattformen Oslo Club Cast.

På under en uke har koronasituasjonen utviklet seg i et tempo uten like. Alle Oslos konsertarenaer måtte avlyse all aktivitet før helgen. Deretter ble serveringssteder uten mat på menyen bedt om å stenge. Søndag beordret Oslos byrådsleder Raymond Johansen at alle utesteder i Oslo må stenge øl-serveringen klokken 21.00 hver dag fremover, på ubestemt tid.

– Da det viste seg å ramme absolutt alle Oslos utesteder og klubber også, mistet en lang rekke allerede underbetalte DJ-er og musikere jobbene sine over natta, sier Vinnogg.

Digital klubb

Gjennom digitale initiativer som har spredd seg på sosiale medier over helgen, driver kulturbransjen intenst dugnadsarbeid for å kompensere for avlyste arrangementer. Klubbvirksomheten er intet unntak. Via plattformen Oslo Club Cast strømmer nå Oslos største klubber Blå, The Villa og Jaeger i samarbeid med platebutikken Baklengs livekonserter med DJ-er som erstatning for tapte klubbkvelder.

Foto

Kent Tonning aka MRD har fått avlyst minst seks spillerjobber i forskjellige europeiske byer de kommende månedene som følge av koronautbruddet. (Foto: Ruben Maclean)

Under aliaset MRD var produsent og DJ Kent Tonning en av flere musikere som opptrådte under helgens klubbstreamingseanse.

– For oss er det jo en gulltid å vise oss frem på fordi alle sitter hjemme, på mobilen og foran dataskjermen, sier han.

Frykter lavere betaling i fremtiden

Men til tross for positiv innstilling, ser han på nær fremtid med en god porsjon usikkerhet. Etter planen skulle han spilt flere DJ-gigs i Tyskland, Sverige og Tsjekkia de neste månedene, men har fått flere avlysninger som følge av koronautbruddet.

– Jeg frykter at vi som spiller heller ikke kommer til å tjene like mye når krisa er over. Dette påvirker jo hele bransjen og mange frykter konkurs, sier Tonning.

Han har regnet seg frem til at han skal greie å dekke utgifter for de tre neste månedene basert på inntekter fra planlagte prosjekter utenom livevirksomhet og deltidsjobben på dyreklinikk. Skulle krisen trekke ut lenger enn det, blir det verre å få betalt regningene.

Tonning setter likevel enormt pris på all den positive dugnadsånden som har oppstått som reaksjon på krisa.

– Folk viser medfølelse for oss som er kunstnere, og det er dødskult å se. Ellers får vi jo ganske ofte høre «du skal ikke få deg en ordentlig jobb, da?» Nå får vi empati og det er veldig fint. Folk forstår at vi faktisk trenger pengene, sier Tonning.

Gir penger til de som er hardest rammet

Formålet med Oslo Club Cast er at inntekten fra streamingene skal gå til de artistene som trenger det aller mest. Ingen av klubbene, aktørene eller artistene som opptrer tjener noe selv, men skal dele dugnadsinntekter likt mellom artistene som hardest blir rammet av koronakrisen.

Foto

Håkon Vinnogg i Oslo Club Cast. (Foto: Privat)

– Jeg har levd i ti år fra hånd til munn som DJ og musiker og kjenner godt følelsen av å sitte der og sjekke hver time om fakturaen på 1.500 kroner faktisk har kommet inn den dagen du trenger å kjøpe middag og betale telefonregningen, sier Håkon Vinnogg som i dag jobber som sivilingeniør i tillegg til å være musiker.

Over 50.000 kroner har kommet inn fra digitale og dugnadsorienterte klubbgåere allerede den første helgen med virtuelt klubbprogram. Vinnogg sier det er over all forventning.

– Vi sto der med bakoversveis hele gjengen da vi i går innså hvor mye som er kommet inn. I gjennomsnitt har hver person gitt 175 kroner, noe som er prisen for en reell inngangsbillett. Det overrasket meg veldig positivt, sier han.

Taper millioner og frykter konkurs

Det var Ola Smith-Simonsen – kanskje bedre kjent som Olanskii for mange – som først kontaktet Håkon Vinnogg om streaming-idéen. Smith-Simonsen står bak både driften av og bookingen til Jaeger. En vanlig helg omsetter uteklubben for rundt en halv million kroner. Denne helgen er summen null. Fremtidsutsiktene til Oslos klubbliv er foreløpig omtrent like mørke som de utilgjengelige dansegulvene.

– Vi sitter alle i den samme båten som har bråstoppet og satt motoren i revers. Det kommer ingen inntekter, men en bølge av regninger som nå skylder over bord, sier Smith-Simonsen.

Mens Jaeger er etablert nok til å overleve en stund selv med dansestopp, frykter han for de mindre klubbenes fremtid.

– Marginene i denne delen av bransjen er ikke i stand til å håndtere en krise som dette. Det er ingen av oss som driver med dette for pengenes skyld, da hadde vi gjort noe helt annet. Sånn er kulturlivet, sier han.

Både Vinnogg og Smith-Simonsen mener det er høyst sannsynlig at flere aktører kommer til å gå konkurs. Ringvirkningene kommer an på hvor lenge karantenereglene varer, men mange av Oslos klubber – i likhet med flere av landets artister – står foran årets vanligvis viktigste sesong. At det nå blir avlyst, kan føre med seg enorme tap.

– På Jaeger har vi et stort uteområde hvor det er mye mer aktivitet på sommeren. Det er mildt sagt ubeleilig at denne krisen kommer etter seks måneder med lavsesong, sier Smith-Simonsen.

Kritisk for klubbene

Virke anslår at kulturbransjen står overfor et totalt tap på rundt en halv milliard i mars og april. Smith-Simonsen mener situasjonen er særdeles kritisk for klubbene. Enkelte aktører kan åpne dørene og samtidig ha kontroll på avstanden mellom hver enkelt gjest. Det er mer eller mindre umulig for klubbene.

Foto

Ola Smith-Simonsen (til venstre) sammen med DJ og Sunkissed-kollega Geir (G-Ha) Aspenes. (Foto: Jan Khur)

– Det verste er vel hvis vi må vente på at vaksinen kommer før vi får lov til å drive igjen i det hele tatt, sier Smith-Simonsen.

Med Oslo Club Cast håper han likevel å hjelpe både artistene og karantenepublikummet til å holde håpet oppe. Flere som jobber i kulturlivet har den siste tiden oppfordret nordmenn hjemme i karantenestua til å strømme musikk fra norske artister. Arrangørene bak Oslo Club Cast har bevisst valgt å vise frem norske artister og har både lokale DJ-legender og nyere talenter på programmet: I tillegg til MRD (Kent Tonning) er det blitt strømmet live-opptak av blant annet Fakethias (Mathias Humlen), Rune Lindebæk, Purrpurrpurrple (Annette Kvithyll) og Benny_B (Benedikte Eide).

– Jeg håper det bidrar til at folk holder seg aktive og får hørt ny musikk. Det er en viktig del av den menneskelige psyken å komme sammen og danse litt, koble ut og høre på musikk, sier Smith-Simonsen.

none