Ny strømme- og folkefinansieringsløsning for kulturlivet
Gjennom det siste tiåret har digitale plattformer bidratt til at stadig flere kulturutøvere har fått en scene, enten det er en konsert som strømmes fra scenen eller man spiller den fra soverommet sitt.
De digitale verktøyene er likevel ikke fullt tilpasset sitt potensial, mener leder av prosjektet «Anywhere», Anders Haugeto. Han påpeker at sosiale medier er laget for annonsørene, ikke artistene. Man får betalt for oppmerksomheten eller visninger, og det fører til at barrieren for å tjene penger på strømmingen blir for høy.
På YouTube trengs det for eksempel 2.100.000 månedlige strømminger for å dekke en minimumslønn. På Spotify er dette tallet 366.000. Dette er ikke bærekraftig, mener Haugeto, som forteller at dette bidrar til at majoriteten av kulturutøverne ikke kan leve av sin virksomhet. Det fører til at resten av oss ikke får sett eller hørt dem.
Strømmeplattform og folkefinansiering
Dette ønsker Haugeto å gjøre noe med. Han leder tjenesten «Anywhere», et mini-folkefinansieringsverktøy og en strømmeplattform som skal hjelpe artister med å få online-inntekter gjennom en mer rettferdig betalingsmodell. Anywhere er et ventureselskap fra programvarebedriften Iterate.
– De fleste artister i dag mister alt for mye av inntektene til Spotify, YouTube og andre strømmegiganter, sier han.
I arbeidet får Anywhere råd fra Charles Adler, gründeren av den amerikanske folkefinansierings-giganten Kickstarter, om en betalingsmodell hvor artister kan «mini-folkefinansiere» sine online-events – eller hybrid-events – hvor de både har publikum i salen og online.
– Vi bygger Anywhere fordi verden har behov for mer kultur. Musikere, DJ-er, rappere, dansere, poeter, forfattere, kokker, nerder eller ny virksomhet som vi ikke har hørt om ennå. Vi vil muliggjøre mer kreativitet for å utforske idéer, eksperimentere med publikum og for at folk skal få leve ut sin lidenskap. Alle fortjener en lettere, tryggere og mindre risikofylt vei til suksess. Vi fortjener en bredere og mer vital kulturscene.
Strømmeløsningene var rett og slett ikke gode nok. Så fikk vi Kickstarter-gründer Charles Adler med på laget, og han tente på idéene våre om at online-eventene også burde folkefinansieres
Få lykkes med å bli profesjonelle kulturutøvere. Det må hardt arbeid til, en kontinuerlig kamp med høy risiko som sjelden lønner seg. Mange av oss er lykkelig uvitende om den smale stien våre favorittartister har måttet gå for å lykkes. Hvis det ikke var for deres lidenskap og offervilje ville ikke musikken, konsertene og kunsten vært der for oss.
Bygget det for artistene
Da pandemien brøt ut i mars 2020, stilte teknologene i Iterate seg spørsmålet om hva de kunne gjøre for å forbedre strømme- og finansieringstjenestene på markedet. Én etter én av artistene strømmet sendinger av ymse kvalitet, med et Vipps-nummer på skjermen. Da Norge stengte ned startet de arbeidet.
– Strømmeløsningene var rett og slett ikke gode nok. Så fikk vi Kickstarter-gründer Charles Adler med på laget, og han tente på idéene våre om at online-eventene også burde folkefinansieres.
Selv om han medgir at ingenting slår det å sitte på klubben med øl i hånda, så ikke Haugeto noen grunn til at man ikke kunne tilby begge deler: både fysisk tilstedeværelse og digital tilgang til konsertene. Det koster lite å sette opp et kamera. Det trenger heller ikke å være helprofft.
– Selv Netlix lager ting med iPhone-kamera i dag, sier han.
– Vi ville bygge dette på artistenes premisser. Derfor koster det ingenting for artistene før de har fått tilstrekkelige billettinntekter. Kommer det ikke 200 på konserten – digitalt eller fysisk – spiller ikke bandet. Det gjør noe med etterspørselen, forklarer han.
Haugetos erfaring er at dette bidrar til en demokratisering av eventene. Publikum påvirker hverandre, og bidrar til at de siste billettene blir solgt. Tiden der artistene reket gatelangs for å hanke inn de siste publikummerne kan derfor være forbi.
– Publikum blir mer støttende og pusher hverandre. Artistene har også gitt tilbakemelding om at det blir en sterkere direkte kobling mellom dem og publikum – et tettere forhold, med mer kommunikasjon.
Rulles ut forsiktig
Per i dag er tjenesten live, men kjører foreløpig konserter i liten skala. Betalings- og strømmeløsningene er oppe og går. Siden virtuelle events er globale er det gode erfaringer å høste, selv om Anywhere rulles ut forsiktig, primært i Norge.