Store forpliktelser på unge skuldre skildret gjennom pop noir
Fredag 29. oktober slapp Hannah Eline debutalbumet «The Mother, The Maiden And The Crone», hvor hun gjør identitetssøken til noe vakkert. En nydelig samling låter hvor melankoli og desperasjon pakkes inn i et lydbilde fullt av håp og lengsel. Hannah Eline har en helt egen evne til å overføre følelser og sinnsstemninger til meningsfull indiepop. Med sin ærlige og sårbare vokal inviterer hun deg inn i et varmt, intimt og drømmende musikalsk landskap.
På dette albumet deler hun åpenhjertig om hvordan det var å tre inn i voksenrollen for tidlig i livet. Hun gir lytteren en rå og ærlig beskrivelse av hvordan det var å stå i de personlige kampene, håndtere vanskelige relasjoner og samtidig lete etter egen identitet.
«The Mother, The Maiden And The Crone» er en sterk debut bygget på sterke følelser hvor identitetssøken er et nøkkelord. Glede, eufori, sorg, lengsel, selvforakt - alt blir beskrevet og begrunnet gjennom Hannah Elines selvransakende tekster. Og selv om mørket og desperasjonen skinner gjennom på mange av låtene, er det sjeldent helt svart. Håpet spiller en tydelig og sentral rolle i musikken hennes.
– For meg er låtskrivingen en måte å jobbe meg gjennom følelser og tanker på. Albumet har blitt til over en periode på 10 år og beskriver hverdagen og utfordringene jeg opplevde som ung mor og partner på leting etter seg selv i tjueåra, forteller Hannah Eline.
Hun har vært opptatt av å lage melodiøse komposisjoner med gode refrenger, men med musikalske kvaliteter som tåler tidens tann.
– Jeg har jobbet med å skape meningsfull og fengende pop, som utfordrer sjangeren, og hvor tekst er i fokus. Men det har samtidig vært viktig å være en tydelig stemme for alle de som opplever å tre inn i voksenrollen og få store forpliktelser og ansvar tidlig i livet. Dette er jo en stigmatisert samfunnsgruppe som har få som snakker for dem, tross størrelsen, utdyper hun.
Hannah Eline giftet seg og fikk barn allerede som 19-åring, og etter et par år som musikkstudent, kone og småbarnsmor begynte hun å skrive låter.
– Mørke, store låter som på mange måter reflekterer frustrasjonen jeg da følte. Jeg var på mange måter fanget under store forpliktelser på unge skuldre. Jeg reflekterte mye over hvor vanskelig det var å være mamma uten å være ferdig med egen barndom. Kampen for å holde fast i den store kjærligheten samtidig som at jeg lengtet etter å være fri. Jeg var full av indre konflikt og uro på den tiden, beskriver Hannah Eline åpenhjertig.
Hun mener at unge mødre ofte blir sett på med et skråblikk fordi ting ofte ikke virker så ryddig som man gjerne vil at de skal være.
– Det folk glemmer, er at disse mammaene og pappaene ikke har en ferdiglagd vei å gå på. De oppdrar barn mens de selv er i utvikling. Jeg jobbet så hardt i denne tiden med å opprettholde et perfekt bilde slik at ingen skulle ha noe å ta meg på. Bak bildet var det ofte mer kaotisk. Når jeg treffer unge mødre nå, prøver jeg å huske å si til dem: «dette kommer til å gå bra! Du gjør en bra jobb. Det er også ok at ikke alt er perfekt».
«Den triple gudinnen – jomfruen, moren og den eldre kvinnen», som albumet har navnet sitt fra, er et moderne feministisk symbol som forener universelle kvinnelige guddommer fra ulik folketro. Det belyser kvinnens ulike sider, styrker og livsfaser, samlet til én gudinne med tre ansikter.
– Jeg kjenner meg igjen i hvert av disse ansiktene, og det tror jeg de fleste mødre der ute også gjør. Albumet handler jo om forpliktelsene og kjærligheten jeg har båret som mamma og ung kvinne, og ofte har jeg følt meg både utgammel og trøtt. Det ble derfor helt naturlig å også navngi albumet etter dette symbolet - men med «the mother» først.
Hannah Elines debutalbum er fylt til randen av sterke og sårbare poplåter, bygget på en ung kvinnes livserfaring gjennom 20-årene: hvordan det var å bli mor i ung alder, gifte seg tidlig og samtidig lete etter egen identitet. «The Mother, The Maiden And The Crone» slippes fredag 29. oktober, og feires med slippkonsert på Salt i Oslo 15. november.
Turnédatoer
Torsdag 4. november – Rjukan Kino, Rjukan
Mandag 15. november – SALT (Naustet), Oslo
Medvirkende på «The Mother, The Maiden And The Crone»:
Hannah Eline Jøines: vokal, keys, produskjon
Konrad Lunde: keys, synther, trommer, perk, programmering, vokal, produksjon
Kristian Sæland: keys, synther, programmering, produksjon
Espen Tappel: charango, lapsteel, elgitar, gitar
Ole Bendik Rørstad: bass
Christian Fonneland: gitar, elgitar
John-William Haugland: gitar, elgitar