Stein Urheim & Jørgen Træen inviterer oss inn i et lekent elektroakustisk univers i nytt samarbeid
Musikkprodusent Jørgen Træen, som har jobbet med navn som Susanne Sundfør, Thea Hjelmeland og Jazkamer, og den originale og evig oppfinnsomme gitaristen Stein Urheim, som blant annet har gitt ut seks album på HUBRO, samarbeider nå på albumet «Krympende klode».
Der henter de frem sine personlige samlinger av synther og strengeinstrumenter fra hele verden, og lar rommet mellom det elektroniske og analoge krympe mellom rillene på en LP. Release-konsert finner sted på Østre / Ekko i Bergen den 24. september.
«Krympende klode» byr oss inn i et fantasifullt og lekent elektroakustisk univers. Dette er musikk som både er overveldende, bevegende og tilforlatelig på samme tid. I et rikt vev av lyd høres spor av blant andre Raymond Scott og Delia Derbyshire til Harry Partch og norske Bjørn Fongaard.
Plata har blitt et kaleidoskop av lyd, som speiler mange av de to musikernes interesser.
– Vi hadde i utgangspunktet lyst til å hylle den elektroniske musikkens pionerer, sier Urheim, men også kombinere lydene fra de modulære synthene med ulike strengeinstrumenter fra fjern og nær.
– Tittelen på albumet henviser til «en generell følelse av at kloden er i ferd med å krympe», sier Stein Urheim.
Samarbeidet mellom Træen og Urheim fikk sin spede begynnelse i 2010, da begge deltok i Bjørn Torskes Planteband på en festivalkveld i hjembyen Bergen. Jørgen Træen ble senere involvert i miks og produksjon på flere av Steins soloutgivelser for Hubro, samt hans siste duoplate med Mari Kvien Brunvoll utgitt på Jazzland. De siste årene har de også produsert og arrangert flere utgivelser sammen for andre artister og prosjekter.
Deler av materialet ble først laget til duokonserter de to gjorde både på Bergen Kjøtts eksperimentelle konsertserie i 2016 og Hubro sitt 8 årsjubileum i Haugesund i 2017, men det var først da Borealisfestivalen bestilte et helt verk av de to at begge fikk ryddet nok tid til å møysommelig bygge det musikalske byggverket ferdig.
Under urfremføringen på Borealisfestivalen spilte Portugisiske Ana Jorges analoge live-visuals en viktig rolle, på scenen hadde også duoen med seg en gigantisk hjemmebygget sopp. Soppen fungerte som et gigantisk hybridinstrument med mange av instrumentene og mye av elektronikken festet på seg. Den var av et såpass stort format at Borealisfestivalen måtte leie en semitrailer for å frakte den fra verkstedet der den ble bygget til urfremføringen i Grieghallen. Av naturlige grunner ble ikke soppen med til neste konsert som ble holdt under Sildajazz i 2020:
– Da vi skulle spille neste konsert fikk vi dessverre ikke soppen inn i varebilen, og vi fant dessuten ut at den var for stor til å bli med inn dørene til konsertlokalet, sier Urheim. Soppen er ikke skrotet, men lever i beste velgående i den fuktige bakgården på Bergen Kjøtt.
Både Urheim og Træen er helt sentrale navn i HUBRO-katalogen. Urheim har gitt ut seks svært personlige og høyt skattede album der gitarer og strengeinstrumenter fra hele verden, blues, folke- og verdensmusikk og en stilsikker sans for originale lydbilder danner det musikalske grunnfjellet. Han gav også sentrale musikalske bidrag til Erlend Apneseths kritikerroste album «Fragmentarium» fra 2020. Træen har medvirket som musiker på Øyvind Torvunds Spellemannvinnende «The Exotica Album» (2019), men han har også spilt en avgjørende rolle som produsent, mikser og studiotekniker på en svært lang rekke utgivelser i katalogen.
HUBROs grunnlegger Andreas Meland beskriver ham på følgende måte:
– Jørgen er rett og slett en stor kunstner, som har en egen evne til å løfte alle produksjonene han er involvert i til et høyere nivå.