Eirik Myhr følger opp førstelåta fra hans kommende EP med den noe merspretne «Table Fable» – en låt om et absurd møte som på ingen måte var mentsom en date, og hvor merkelig det opplevdes for en selverklært feminist.
– «Table Fable» er basert på et ekstremt ubehagelig møte med en person, som på et eller annet vis fikk meg til å føle meg som verdens verste menneske, knapt før jeg hadde rukket å si «hei». Det meste foregikk i form av en monolog, som det ikke var mulig å forstå sammenhengen i. Jeg var fullstendig parkert i et hjørne, og kom meg rett og slett ikke vekk fra situasjonen. Jeg skulle bankes verbalt lenger og lenger ned i søla av denne kvinnen, som var noe tipsy, men hadde total kommando over hele situasjonen,forteller Myhr.
«Table Fable» tar opp tråden fra den første låta fra den kommende EP-en «Wait for it... Vol. 1» som er ventet på nyåret.
Selv om begge låtene befinner seg i et pianobasert, alternativt pop-landskap, er denne låta noe mer leken enn den forrige. Musikalsk bærer den preg av absurditeten Eirik Myhr synger om. Både tekstlig og musikalsk befinner låta seg i et alternativ-singer / songwriter-landskap, inspirert av sjangerutfordrende låtskrivere som Ben Folds og Fiona Apple. Den satiriske, passiv-aggressive teksten balanseres av et lyrisk klarinettsolo-midtparti, som seg hør og bør. Resultatet er en absurd musikalsk fabel basert på et episk mislykket sammentreff.
– Akkurat denne kvinnen følte åpenbart et behov for å kontrollere meg, kanskje av en frykt for at jeg var en såkalt typisk mann. Hun kan ha hatt svært gode grunner og erfaringer til å handle slik hun gjorde, som jo sier litt om hvor lang vei vi fremdeles har å gå. Når det er sagt, er det det absurde i situasjonen som er låtas hovedfokus. Og så skjer jo det som gjerne skjer når man dikter rundt noe selvopplevd; Historien tar over styringa, og ender opp som en litt alternert versjon av virkeligheten. En Table Fable, om du vil, sier Myhr.Eirik Myhr.