– Disse fakta utgjør bokens idegrunnlag, det som hadde skjedd var rett og slett for fantastisk
Daniel Østvold (67)
- Yrke: Billedkunstner/tegneserieforfatter
- Utdannelse: Selvlært
- Bosted: Oslo
- Aktuell med boken: «NAV»
- Forlag: Ford Forlag
Hva handler romanen om?
– Tegneserieromanen NAV handler om etaten NAV, mer spesifikt om etatens tidvis slurvete og upresise praksis. Det meste av handlingen foregår på et kunstnersenter i Paris på 1990-tallet. Boken åpner med en virkelig hendelse og utvikler seg gradvis i mer surrealistisk retning.
Er det noe i ditt eget liv eller i samtiden som ga deg idéen til å skrive romanen?
– Våren 2022 fikk jeg et brev fra NAV, som svar på min søknad om alderspensjon. I brevet sto det å lese at jeg hadde innvandret fra Frankrike i 1999, noe som ikke er riktig, for ikke å si absurd. Etter en viss innsats fra min side, var saken ute av verden. Etter hvert mottok jeg pensjonen, men aldri noen forklaring på glippen fra NAV.
– Disse fakta utgjør bokens idegrunnlag, det som hadde skjedd var rett og slett for fantastisk til IKKE å ende opp som en tegneserieroman.
Hva vil du formidle til dine lesere med denne romanen?
– Først og fremst vil jeg underholde, forsøke å gi leseren en morsom opplevelse. I tillegg er jeg opptatt av den tette forbindelsen mellom virkelighet og myte. Hvordan hele befolkninger kan la seg lede av store institusjoner basert på et ytterst abstrakt og tillitsbasert byggverk. Kan hende boken min kan fungere som en liten påminnelse om hvordan et tilsynelatende nøkternt byråkrati kan servere det rene nonsens og bringe uskyldige borgere ut i unødvendige ubehageligheter.
Var det tider med skrivesperre under arbeidet med romanen?
– Jeg er heldig og opplever aldri skrivesperre. Kanskje jeg er for lite selvkritisk? Eller kanskje flaksen skyldes at jeg jobber med både maleri, skulptur og tegneserier. Det kan være at vekselbruket mellom de ulike mediene motvirker stillstand og sperrer.
Er det noe spesielt som kjennetegner din måte å jobbe på?
– Jeg ønsker å favne bredt, og kombinerer fantasy, dokumentar og biografi. Utfordringen består i å etablere en overbevisende helhet ut fra ulike kilder og sjangere. Praktisk sett arbeider jeg trinnvis. Jeg skriver først synopsis / tidslinje, deretter skisser og tekster jeg alt i lite format. Så lager jeg sort/hvite tusjtegninger i A4-format, skanner de til PC-en, og fargelegger og tekster i et dataprogram.
Hvem har inspirert deg til å bli en bedre forfatter?
– Jeg har lært svært mye av min tidligere samarbeidspartner, tekstforfatteren Geir Strøm, som gikk bort i 2019. Andre viktige forbilder er forfatterne Jules Verne, Hayao Miyazaki og Karin Fossum, tegneserieskaperne Moebius og Jiro Taniguchi, filmskaperen Jaques Tati og låtskriveren Ray Davies.
Når skjønte du at du ville bli forfatter?
– Jeg har egentlig aldri hatt noen ambisjon om å bli forfatter. Mesteparten av livet har jeg arbeidet som billedkunstner, med et sideprosjekt som musiker. Erkjennelsen av forfatterrollen har kommet gradvis og litt umerkelig i løpet av de siste fem årene i forbindelse med de 15 tegneserieutgivelsene på Ford Forlag.
Nevn én person du håper leser boken?
– En ukjent person uten spesielt kjennskap til sjangeren jeg opererer i. Jeg håper vedkommende får en god opplevelse og en ny erfaring.
Finnes det en bok du vil anbefale andre å lese?
– Den hemmelighetsfulle øya av Jules Verne. Fordi boken inneholder en interessant blanding av håndgripelig og mytisk innhold, ført i pennen av en av verdenslitteraturens enere. Spennende, morsom og uforutsigbar.
Hvilken bok leser du selv, akkurat nå?
– Jeg er nettopp ferdig med lydbokutgaven av en av Karin Fossums klassikere, Evas øye. Tror det er tredje gang, går aldri lei.
Hvis du måtte velge?
Jo Nesbø – Karl Ove Knausgård
Espresso – Filterkaffe
Musikk – Podkast
Avis på papir – Avis på nett
Dagens Næringsliv – Klassekampen
Åsne Seierstad – Tor Bomann-Larsen
Lese bok – Høre bok
Sakprosa – Skjønnlitteratur
Film på kino – Film hjemme
Ved sjøen – På fjellet