Fra tagger til kurator – fra rapper til forfatter
Denne tredelte romanen starter med en dramatisk oppvekstskildring i Vika på 1990-tallet, da rap var noe uhørt, ungdommen hang langs togskinnene og i stillas på Aker Brygge, hvor de tagget, klatret, sloss, falt, døde. Som i Lars Saabye Christensens Beatles skildres Oslo vest-oppveksten på et energisk, men også illevarslende vis. Her veves det vonde og vakre sammen, og man får en fornemmelse av at hva som helst kan skje.
I del to følger vi en nybakt far som bosetter seg innenfor Botanisk hages metallgjerder. I nesten et år vandrer han som besatt rundt og skriver ned refleksjoner om naturen og sitt brokete liv på mobilen.
I del tre finnes essayistiske betraktninger om byens kunst og arkitektur, om pandemien, og vi møter mennesker som ikke har noen formening om hvorvidt livet er bra eller dårlig, som ikke ser forskjell på mulighet og katastrofe.
Denne ferden fra vilter ungdomstid til voksenlivets selvgransking og filosofiske betraktninger, gjenspeiler Finboruds eklektiske bakgrunn og de mange sprikende rollene han har hatt innenfor kulturlivet. Han har for eksempel både jobbet som kurator ved Henie Onstad Kunstsenter og vært rapper i bandet URO, en av de første norske hiphop-gruppene som rappet på morsmålet. Finnes det en bedre Oslo-guide enn denne boken i 2022?