Innhentet av fortiden
Hva handler romanen om?
– Romanen handler om figuren med kallenavnet «Rorgen», som står tiltalt i en alvorlig straffesak. Han får i oppgave av sin advokat å forberede en såkalt fri forklaring, og ved å arbeide med denne, må han se tilbake på sitt eget liv: Hvordan havnet han der han er i dag? Bærer han alene ansvaret for dette? Romanen følger «Rorgen» gjennom livet, inn i det skjellsettende og skjebnesvangre, det komiske og det tragiske. Har vi som samfunn plass til en slik mann?
Er det noe i ditt eget liv eller i samtiden som ga deg idéen om å skrive romanen?
– Jeg har alltid interessert meg for dem som havner utenfor, dem som vil leve annerledes. Det er slike skikkelser jeg bestandig har skrevet om. Denne gangen var jeg interessert i å skrive om en person som vært langt fra lovlydig, som har vært domfelt en rekke ganger, men som plutselig havner i en sak hvor hendelsesforløp og sak reduseres til ord mot ord. Vil han få en rettferdig rettergang, eller vil fortiden alene tale for at han er skyldig? Kan man være 99 prosent sikker på at han er skyldig i det han tiltales for?
Hva er det du vil formidle til dine lesere med denne romanen?
– Nå driver ikke jeg med «budskap» eller en tanke om at det er et eller annet jeg vil «fortelle verden». Jeg skriver det jeg kan skrive, der og da, og forhåpentlig er det en interessant roman, denne gangen, med mye trøkk. Hadde jo vært hyggelig om romanen fikk noen til å tenke på mennesker de ikke har for vane å ofre mange tankene.
Når begynte du å skrive på romanen?
– En eller annen gang i 2019. Jeg skrev råmanuset i løpet av noen få uker. Skikkelse og problematikk stod brått veldig klart frem for meg, og da bare kjørte jeg på.
Når og hvor skriver du?
– Det blir jo når man finner tid, det da. På kvelder, i helger, i ferier – sånne ting. Som regel blir det hjemme på kontoret mitt, men jeg foretrekker helt klart å reise bort en tur eller to i løpet av året, ta inn på et hotell, eller noe, et sted med fin utsikt. Da hender det jeg får god flyt i ting.
Er det noe spesielt som kjennetegner din måte å jobbe på?
– Jeg tenker jo på skrivingen og ulike prosjekter non stop. Ofte er det tungt å sette seg ned foran skjermen, så jeg vegrer meg, men når jeg først kommer i gang, så jobber jeg gjerne fort. Innbiller meg at det er fordi tankearbeidet er gjort i forkant, at jeg sånn sett vet hvor jeg skal. Så kom jeg akkurat på at jeg som regel havner et helt annet sted.
Hvor mange bøker leser du i året – og hva slags?
– Å, det vet jeg ikke. Men det blir en hel del. De siste årene har jeg primært lest samtidslitteratur, romaner, noveller. En og annen klassiker. Det var det mer av før. Nei, jeg prøver å holde meg oppdatert på ny norsk litteratur, da. 40-50 bøker, kanskje?
Kan du gi oss navn på tre personer du håper leser boken?
– Nå har den blitt sendt rundt til enkelte utvalgte forfattere, og det hadde vært kjekt om de ville lese den – men jeg vil ikke nevne navnene deres her.
Finnes det en bok du vil anbefale KulturPlots lesere?
– Det gjør det: Magnus Grova Søilens diktsamling «Rosefrykt». To kamerater, fjellklatrere i mellomkrigstidens Tyskland, med et ønske om å bestige det livsfarlige fjellet Eiger. Nordveggen «Mordwand», eller Mordveggen. Et særdeles spennende utgangspunkt for en diktsamling, fylt av vidunderlige, originale dikt.
Fritt valg på øverste hylle, uavhengig av tid og geografi: Hvilken forfatter kunne du tenkt deg å ha en lang og god lunsjprat med?
– Bob Dylan. Det hadde vært noe!
Hvis du måtte velge?
Jo Nesbø – Agatha Christie
Twitter – Facebook
Lydbok – Podkast
Avis på papir – Avis på nett
Dagbladet – VG
Dagens Næringsliv – Klassekampen
Ibsen – Hamsun
Papirbok – E-bok
Fagbok – Roman
Netflix – YouTube
Ved sjøen – På fjellet
-
Yrke: Litteraturforimidler
-
Utdannelse: Skrivekunstakademiet i Hordaland
-
Bosted: Bergen
-
Aktuell med boken: «Korrektur av et sorgens kapittel»
-
Forlag: Vigmostad & Bjørke
-
Antall sider: 219