Skimuseet: 6000 år gammel skihistorie, med helleristninger og arkeologiske funn
Hvor lenge har du hatt jobben du har nå?
– Jeg vært leder for Skimuseet siden 2019, men har arbeidet på museet i 12 år.
Antall besøkende i gjennomsnitt per år?
– Ca. 173 000 besøkende
Kan du kort fortelle om hovedattraksjonen(e) på museet?
– Destinasjonen vår består av både Skimuseet og tårnet i Holmenkollbakken. Det henger sammen både rent fysisk og som opplevelse – og har samme billett. Skimuseet i Holmenkollen er verdens eldste skimuseum. På Skimuseet kan du som besøkende få et innblikk i vår 6000 år lange skihistorie. Skimuseet er skutt inn i fjellet og man får en opplevelse av å være ute, samtidig som man er inne. Skimuseets utstillinger viser den eldste skihistorien med helleristninger og arkeologiske funn. Utstyr fra de store norske polarferdene er en viktig del av museets utstillinger. Vi har en fantastisk samling av polare gjenstander og noen av verdens mest spennende og fengende historier, som kappløpet mellom Amundsen og Scott til Sydpolen, fortelles her.
– Man kan også følge skisportens utvikling fra eldre tid til moderne langrenn, hopp og alpin. Vi har et lekeunivers kalt Blåkollen. Stedet bygger på fortellingen fra forfatter Gudny Ingebjørg Hagens universer. Her har tåketrollene og blånissene flyttet inn. Utstilling innbyr til fantasi og aktivitet for barn fra 2-12. Fra hopptårnet har man ypperlig utsikt fra startplattformen og fra den store takterrassen. Tårnet byr på Oslos spenstigste utsikt, hvor man både ser fjord og by, skog og mark. Fra tårnet kan man også ta den etter hvert så berømte ziplinen gjennom Kollensvevet.
Hva er den viktigste utfordringen du har i jobben for tiden?
– Vi planlegger for et hundreårsjubileum i 2023. I det ligger det flere store prosjekter som skal koordineres og gjennomføres. Vi er få menneskelige ressurser, sammenlignet med andre museer, så det er utfordrende å rekke alt. Vi vil jo gjøre så mye!
Har dere planlagt noen spennende utstillinger/eventer fremover?
– Vi planlegger helt nye utstillinger for den eldste skihistorien og ny polarutstilling. I tillegg skal vi fornye utstillingen om vær og klima, Vær og føre - føre var, med nye installasjoner.
Hva håper du publikum sitter igjen med etter endt besøk?
– Jeg håper publikum blir inspirert og engasjert av historiene vi forteller. Vi håper også at gjestene våre har hatt en god opplevelse og har fått påfyll på mange områder. Vi vil gjerne formidle hvordan og hvorfor skiene ble så viktige i dannelsen av den norske identiteten på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Vi vil gi publikum nøkkelen til å forstå den lange skihistorien, hvor ski var et viktig redskap og transportmiddel, og hvordan den moderne skisportens oppstod. Også er det morsomt om publikum kjenner igjen noe fra egen historie, enten det er skiutstyr eller store opplevelser fra skiløypene eller mesterskap. Kan hende hadde de samme ski som dronning Sonja eller Anette Bøe? Det er ikke bare hvor man var da Brå brakk staven som betyr noe. Det har vært mange spennende og store øyeblikk i idrettshistorien.
Hvis budsjettet deres hadde økt med 30 prosent, hva ville styret/dere vurdert å bruke pengene på?
– Vi har en lang tradisjon for å prioritere publikumsrettet aktivitet. Så da ville vi nok ha laget flere midlertidige utstillinger, med flere aktiviteter. Samtidig hadde vi ønsket å jobbe mer med alt vi har «backstage» for å kunne formidle nye historier, på nye måter.
Hva bør regjeringen gjøre for å styrke museene i Norge?
– Som et privat museum har vi et annet forhold til det offentlige enn de andre museene. Men, vi som er organisert på en annen måte trenger også økonomisk støtte, særlig til utviklingsarbeid.
Har du en hyggelig, morsom eller sprø opplevelse på museet du jobber, som du kan dele?
– De hyggeligste og morsomste øyeblikkene skjer alltid i møte med gjester eller publikum. Vi har vært så heldige å ha mange prominente gjester her I løpet av årene, så her er det et stort spenn. En morsom historie er da Chuck Norris besøkte museet sammen med Maren Lundby. Norris ble så begeistret for den flotte hopperen at han prøvde å spleise henne med sønnen sin. Ellers er det mest rørende jeg ser når besteforeldre har tatt med med barnebarn på museet, og hvor bestemor eller bestefar går rundt, viser og forteller. Det er magiske øyeblikk. Vi har mange internasjonale gjester og for mange er både ski og hopp veldig eksotisk. Da blir det mange morsomme spørsmål som: «Når stenger skogen? Kan vi hoppe uten guide?»
Hvis du skulle anbefalt to andre museer, ett i Norge og ett i utlandet, hvilke skulle det vært?
– Det er ikke lett å velge, for det er mange gode museer her til lands. Fra jeg var barn har Maihaugen vært en favoritt. Og er nok grunnen til at jeg etter hvert ble kulturhistoriker. Jeg er også veldig glad i Oslo Museum og kanskje da særlig Arbeidermuseet. Utenlands vil jeg trekke frem Jødisk museum i Berlin. Det er så fint hvordan man kan velge hva man fordyper seg i og hvordan man opplever noen av de kunstneriske installasjonene.
Satser dere på et internasjonalt publikum? Hva gjør dere eventuelt for å lykkes med dette?
– Et flertall av vårt publikum er internasjonale. Det å være en del av et av verdens mest kjente idrettsanlegg er en viktig del av markedsføringen. Ellers er samarbeid med Visit Oslo og andre aktører viktig.